Slöjd

Jag minns när jag gick på Konstfack, då tyckte, trodde jag att slöjd var pyssel.
Flera har gjort definitioner på vad slöjd kan vara och min är att slöjd är ett hantverksarbete med ett mål och syfte. Pyssel däremot anser jag är ett tidsfördriv eller något som ska vara kul och inte alltför svårt. Något som inte ska ge motstånd, vara "bara" kul eller som sagt ett tidsfördriv. Slöjdämnet för elever i skolan är ett kommunikationsämne. Vad jag menar med det pratar jag görna vidare om.

Slöjd kan både vara tråkigt och utmanande, roligt eller något du faktiskt blir arg på. Syftet  kan vara målet, men målet kan också vara att uppnå ett syfte. Som till exempel att du ska utmanas för att lära en ny teknik eller för att utforska en ide. Jag vill utveckla slöjdämnet till allt det kan vara.
Att arbeta med utmaningen för att möta det centrala innehållet är inte svårt, det jag upplever som svårt är att tydliggöra det som i läroplanen kallas för förmågor för eleverna, och kanske att det är ännu svårare att förklara för föräldrar, vad det innebär. Vi slöjdpedagoger har en stor fördel med vårt ämne, att vi oftast är två i ämnet, för att täcka in alla tekniker och material och att vi arbetar med halvklasser. Det är lättare att tänka när man inte är ensam, roligare att testa ideer och mer givande för alla om vi planerar kursplanerna tillsammans!

2011 skrev jag en uppsats jag om slöjdämnets identitet efter att ha intervjuat slöjdlärare om hur de själva uppfattade sitt ämne.

https://www.google.se/search?q=sl%C3%B6jd%C3%A4mnets+identitet&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

 I andra nummret av Uttryck presenterades de arbete jag och min kollega gör med årskurs 4.
http://www.lararnasnyheter.se/uttryck/2012/10/26/fantisera-ar-vaga

 

Jag i "slöjdaktivitet"

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.